Dištančné vzdelávanie

 

 

DIŠTANČNÉ VZDELÁVANIE  PRE ŠKOLSKÝ ROK  2020/2021

ZŠ SVRČINOVEC

 

Počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania sa vzdelávanie v ZŠ Svrčinovec bude realizovať dištančnou formou. Pokyny pri dištančnom vzdelávaní sú vypracované podľa podmienok našich žiakov a pedagogických zamestnancov, rešpektujúc opatrenia a rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva SR pri ohrození verejného zdravia.

Predstavujú nadstavbu platných opatrení a budú  pravidelne aktualizované.

Budeme rešpektovať a riadiť sa výstražným systémom, tzv. „semaforom“ na troch úrovniach – zelenej, oranžovej a červenej.

Zelená fázanastáva v prípade, že:

Ø  v škole nie je žiaden podozrivý žiak, alebo zamestnanec;

Ø  v škole je jeden alebo viac detí alebo zamestnancov podozrivých z ochorenia na COVID-19 (ani jeden žiak / zamestnanec nie je pozitívny);

Ø  žiaka či zamestnanca môže určiť ako podozrivého jedine miestne príslušný RÚVZ alebo všeobecný lekár. Zákonný zástupca alebo zamestnanec oznámi po indikácii RÚVZ alebo všeobecným lekárom škole, že je u jeho dieťaťa (v prípade zákonného zástupcu) alebo uňho (v prípade zamestnanca) podozrenie na ochorenie COVID-19;

Ø   škola postupuje podľa usmernenia manuálu MŠ, čaká na prípadné pokyny a poskytuje plnú súčinnosť miestne príslušnému RÚVZ.

 

Oranžová fáza nastáva v prípade potvrdenia ochorenia COVID-19 u žiaka alebo zamestnanca, či v prípade nariadenia RÚVZ SR.  Jej cieľom pripraviť školu a žiakov na prípadnú červenú fázu.

 

Červená fáza nastáva pri viacerých potvrdených pozitívnych prípadoch medzi žiakmi alebo pracovníkmi, jedná sa o epidemický výskyt (priama súvislosť pozitivity s pozitívnymi žiakmi a pracovníkmi) a po nariadení RÚVZ SR.

 

 Na základe aktuálnej fázy školy podľa „semaforu“ bude výchovno-vzdelávací proces organizovaný viacerými formami, a to:

 

 

1.PRÍPRAVA NA DIŠTANČNÉ VZDELÁVANIE

 

1. Príprava učebných zdrojov

Učitelia:

 

2.Príprava žiackych skupín

Riaditeľka školy:

             vzdelávanie;

 

3.Príprava priestorových kapacít

Riaditeľka  školy:

 

V prípade, že nariadením karantény sa žiaci nemôžu osobne zúčastniť výchovno-vzdelávacieho procesu,  môžu nastať tieto varianty vyučovania:

 

a) Vyučovania sa nezúčastňuje iba niekoľko jednotlivých žiakov triedy.

Opatrenie: postupuje sa analogicky, ako keď je žiak krátkodobo chorý. Pokiaľ  to organizačné možnosti školy dovolia, neprítomným žiakom sa bude poskytovať  študijná podpora na diaľku/po dohode s vyučujúcim/.

 

b) Vyučovania sa nezúčastňuje celá trieda na dobu max. 5 pracovných dní.

Opatrenie: učitelia zadajú jednorazové zadania, ktoré si po návrate do školy vyhodnotia.

 

c) Vyučovania sa nezúčastňuje celá trieda viac ako 5 pracovných dní.

Opatrenie: prechod na dištančné vzdelávanie.

 

 

 

2.DIŠTANČNÉ VZDELÁVANIE

 

Vzdelávanie dištančným spôsobom bude prebiehať formou on-line výučby. Škola  prispôsobí dištančné vyučovanie  individuálnym podmienkam jednotlivých žiakov/ nároky na technické vybavenie  žiakov, na kvalitu internetového pripojenia, na časovú flexibilitu žiakov a ich rodín, zdieľanie  počítača v určenom čase, atď.).

 

 

V on-line výučbe budú realizované:

 

·         on-line hodiny pomocou videokonferencií v MS Teams/ dochádza k priamemu stretnutiu učiteľa so žiakmi vo virtuálom priestore/ sú vyznačené v rozvrhoch hodín zostavených pre jednotlivé triedy/,

·         počas ostatných hodín rozvrhu budú vyučujúci k dispozícii pre konzultácie a individuálnu pomoc žiakom, ktorí pri vypracovávaní úloh a zadaní z daného predmetu potrebujú vysvetlenie učiteľa, spätnú väzbu.

 

 

 Usmernenie pre žiakov.

 

 

Dištančná forma vzdelávania žiakov školy prebieha prostredníctvom elektronickej

komunikácie s pedagogickými zamestnancami školy nasledujúcimi formami:

1. Komunikácia výlučne

§  prostredníctvom edukačného portálu EduPage,

§  prostredníctvom MS Teams.

 

2. Rozvrh

§  žiaci sa  zúčastňujú triednych /skupinových on-line hodín podľa rozvrhu (v MS Teams), komunikujú s učiteľom,

§  v prípade offline si zaistia materiály k výučbe u vyučujúceho daného predmetu,

§  plnia zadané úlohy  v termínoch stanovených vyučujúcim.

3. Čas

§  pripravujú sa formou samoštúdia podľa zaslaných materiálov a ďalších zdrojov,

§  žiak alebo rodič informuje svojho triedneho učiteľa o PN a iných dôvodoch, ktoré

             žiakovi bránia zúčastňovať sa dištančného vzdelávania/platí ospravedlňovanie ako v čase         prezenčného vzdelávania/.

 

4. Príprava na vyučovanie

§  tak ako je dôležitá príprava na hodiny keď je vzdelávanie prezenčné, rovnako je

             dôležitá príprava aj na tie hodiny, ktoré prebiehajú on-line,

§  opakovanie učiva - po hodine je dôležité zopakovať si, o čom ste sa s učiteľom

             rozprávali,

§  účasť na on-line hodine je povinná rovnako ako v škole; nepripojenie sa k on-line prenosu bude považované za absenciu, pokiaľ so žiakom či jeho zákonným zástupcom nebude individuálne dohodnutý iný spôsob zapojenia. 

 

5. Správanie počas on-line hodiny

 

 Pravidlá  on-line hodín:

              udržiavanie vzťahov medzi spolužiakmi), kameru nevypínaj;

              hodiny bez vyzvania učiteľa;

·         zapájaj sa do priebehu hodiny – odpovedaj na otázky učiteľa;

·         ak niečomu nerozumieš, neboj sa opýtať učiteľa!

 

 

 

  Usmernenie pre rodiča

 

1.     Podpora

             hodiny všetkých detí a tiež čas, ktorý potrebujú venovať samostatnej príprave a relaxu;

 

2.     Informovanosť, komunikácia

             zúčastňovať sa dištančného vzdelávania/ elektronické ospravedlňovanie cez EduPage/.

 

 

 

  Usmernenie pre učiteľov

 

 

1.Tímové riešenie krízovej situácie

 

§  s kolegami koordinovať množstvo zadávaných úloh jednotlivým triedam,

§  spoločne stanoviť pravidlá fungovania v on-line prostredí pre žiakov,

§  spoločne so zákonným zástupcom nájsť najvhodnejší spôsob, ako sprístupniť žiakovi dištančné vzdelávanie,

§  zdieľať s kolegami svoje testy v EduPage.

 

2. Technické vybavenie

 

§  v prípade potreby informovať sa o zapožičaní notebooku alebo tabletu.

 

3.Komunikácia

 

 

4. Vysvetlenie pravidiel  žiakom a rodičom

 

5. Prispôsobiť metodické postupy on-line vyučovaniu

 

             portálov, na ktorých sa dohodnú jednotlivé predmetové komisie (využívať vzdelávacie     portály,   ktoré poskytujú žiakovi okamžitú spätnú väzbu , prípadne prehľad úspešnosti žiaka v    preberanej téme),

 

 

 

 

 

POKYNY PRE VZDELÁVANIE ŽIAKOV

 

1.Vymedzenie vzdelávacích obsahov

 Počas červenej fázy sa obsah vzdelávania pre dištančnú formu výučby vymedzuje tak, že sa určujú:

 

Hlavné vzdelávacie oblasti, ktorými sú:

• Jazyk a komunikácia

• Matematika a práca s informáciami

• Človek a spoločnosť

• Človek a príroda

Komplementárne vzdelávacie oblasti, ktorými sú:

• Človek a hodnoty

• Človek a svet práce

• Umenie a kultúra

• Zdravie a pohyb

 

2.Vyučovanie

 

 

3.Rozvrh pre dištančnú formu vzdelávania

 

 Rozsah výučby sa stanovuje na základe indikatívnej týždennej záťaže žiakov počas dištančného

vzdelávania.

Rozsah hodín výučby v ročníku:

 5.   12 h/týždenne

 6. – 9.   15 h/týždenne

 

 Indikatívna záťaž žiakov počas dištančného vzdelávania v sebe zahŕňa všetky povinné vzdelávacie aktivity žiakov (čas strávený on-line vyučovaním, resp. inou formou vyučovania; čas, potrebnýna vypracovanie úloh, ktoré sú zadávané či distribuované žiakom počas on-line vyučovania, telefonicky, e-mailom alebo v papierovej forme; čas, strávený samoštúdiom).

 

 

3.     CELÉ TRIEDY V DOMÁCEJ IZOLÁCII NA 14 A VIAC DNÍ (karanténa nariadená  RÚVZ)

 

 

 

Zatvorenie triedy 1. stupňa

Prvých 5 dní dištančného vzdelávania:

1. prvý deň dištančnej výučby triedny učiteľ kontaktuje on-line žiakov pomocou EduPage prípadne MS Teams, podá základné informácie k organizácii dištančnej výučby,

2. vzdelávame pomocou on-line platforiem , úlohy a aktivity z hlavných vzdelávacích oblastí budú zasielané triednym učiteľom jedenkrát v týždni, a to na druhý deň  v rozmedzí medzi  9 – 12 hod. /  je dôležité zvážiť množstvo, presne určiť termín dodania, spätná väzba/;

3. komunikácia s rodičmi, žiakmi – prostredníctvom Edupage;

4. on-line triednické hodiny prostredníctvom MS Teams;

po 5. dni do ukončenia karantény/domácej izolácie/ – pokračuje dištančné vzdelávanie a :

1. postupujeme podľa rozvrhu;

2. popri on-line platformách sa realizuje aj on-line vyučovacia hodina : 2 – 4-krát týždenne prostredníctvom MS Teams;

3. piatok konzultačný deň pre žiakov a rodičov – neposielať zadania.

 

Zatvorenie triedy 2. stupňa

Prvých 5 dní dištančného vzdelávania:

1. prvý deň dištančnej výučby triedny učiteľ kontaktuje on-line žiakov pomocou EduPage prípadne MS Teams, podá základné informácie k organizácii dištančnej výučby,

2.vzdelávame pomocou on-line platforiem , úlohy a aktivity z hlavných vzdelávacích oblastí budú podľa časovej dotácie predmetu zasielané vyučujúcimi jednotlivých predmetov jedenkrát v týždni, a to na druhý deň zatvorenia triedy/školy/ v rozmedzí medzi  9 – 12 hod. /  je dôležité zvážiť množstvo, presne určiť termín dodania, spätná väzba/;

3. komunikácia s rodičmi, žiakmi – prostredníctvom EduPage,

4. on-line triednické hodiny prostredníctvom MS Teams/ TU určí hodinu a deň/

po 5. dni dištančného vzdelávania do ukončenia karantény/domácej izolácie/ :

  1. v dištančnom vzdelávaní postupujeme podľa rozvrhu;
  2. popri on-line platformách sa realizuje aj on-line vyučovacia hodina prostredníctvom MS Teams s frekvenciou:

§  triednická hodina – 1x týždenne /triedny učiteľ/

§  slovenský jazyk a literatúra – 1 až 2xtýždenne/ podľa potreby rozhodne vyučujúci slovenského  jazyka/

§  anglický jazyk – 1x týždenne/ vyučujúci anglického jazyka/

§  matematika – 1 až 2x týždenne/ podľa potreby rozhodne vyučujúci matematiky/

§  ďalšie predmety – 1x týždenne – dobrovoľné /po rozhodnutí vyučujúcich daných predmetov/;

  1.  úlohy a aktivity od jednotlivých vyučujúcich budú odosielané  žiakom na  základe časovej dotácie predmetu:

§  1 -2 hodinová dotácia predmetu : 1xtýždenne v rozmedzí medzi 9:00 – 12:00 hod./pondelok/

§  3 hodinové predmety(MAT, SJL) – 2xtýždenne /pondelok, utorok/ od 9:00 – do 12:00 hod.

4.  každý pedagogický zamestnanec bude mať vyhradený konkrétny čas na konzultácie pre     zákonných zástupcov a žiakov.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vypracovala: Mgr. Žiaková M.